fredag 23 december 2011

Pepparkakor

Pepparkakor lär vara farliga för levern. Eller det är väl kanelen som är boven i pepparkaksdramat. Synd för mig. Så mycket pepparkakor och pepparkaksdeg som jag har hunnit smälla i mig.
I år bakade vi de vanliga pepparkakorna. De som man kavlar ut, trycker figurer av och gräddar fina gubbar och grisar och skidåkare och vad allt man kan tänkas ha. Bland annat pingviner blev det hos oss.
I min iver tyckte jag att vi behövde en sort till, så jag bakade skurna pepparkakor också. De är goda, lite annorlunda då de för ovanlighetens skull innehåller kardemumma och mandlar. Receptet har jag klippt ur Husis i fjol. Varsågoda:

Skurna peparkakor

125 gram smör
1 dl socker
1 dl sirap
1 msk kanel
0,5 msk ingefära
0,5 msk mald nejlika
0,5 msk finstött kardemumma
1 tsk bikarbonat
1 msk vatten
4 dl vetemjöl
1 dl mandelspån

Rör smör, socker och sirap smidigt. Blanda kryddor, bikarbonat och vatten. Rör ner kryddblandningen i smöret. Arbeta in mjöl och mandelspån till en jämn deg.
Forma degen till två jämntjocka rullar, ca 4 cm i diameter. Svep in dem i plastfolie och ställ i kylskåpet över natten (minst 8 timmar).
Skär den kalla degen i tunna skivor. Grädda i 225 grader ca 5 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar