måndag 21 september 2015

Återkommande drömmar

Kanske har andra också drömmar man drömmer om och om igen, åtminstone så att de liknar varandra väldigt mycket eller att tematiken är densamma. Jag har några stycken, utöver dem där jag är jagad eller förföljd eller inblandad i någon mordhistoria (kan vara Kepler som spökar här).

- Den där jag springer utan att komma framåt.
Det drömmer jag ibland. Det är inte alltid en tävling, det kan vara en vanlig länk eller att jag har bråttom någonstans. Hur som helst så springer jag utan att komma framåt, utan att fötterna får fäste och så att kroppen inte riktigt känns, om du förstår vad jag menar. Det är ingen rolig dröm.

- Den där jag tappar en tand.
Den bara trillar av. Den hör till de värre drömmarna och på den följer att jag måste kolla att jag har tänderna kvar när jag vaknar.

- Den där jag håller på att falla baklänges i uppförsbacken.
Drömmer om en backe som blir brantare och brantare tills jag måste ta tag med händerna och klättra och till sist blir den så brant som en vägg så att jag tror att jag ska falla baklänges. Ännu har jag inte fallit men jag kan inte heller komma ihåg att jag skulle ha tagit mig över krönet.

- Den där Filip får tänder.
Det är inte som de andra drömmarna som jag har drömt i flera år, utan den här drömmen har kommit under de senaste månaderna. I natt såg jag hur tänderna växte ut i hans mun, någon natt visade de sig som små små taggar i nedre käken. Kanske är det här en dröm som försvinner när han väl har fått sina första tänder.

- Den där en klient börjar tala.
Den här drömmen har jag inte drömt sedan jag blev mammaledig men under tiden då jag jobbade kunde jag flera gånger drömma om en viss klient som plötsligt började prata. Det märkliga var förstås att denna specifika klient inte talade alls och diagnosen bakom inte var särskilt hoppingivande.

- Den där jag har ett förhållande med någon annan än min man.
Det är en väldigt absurd dröm och av någon anledning är vi båda överens om situationen. Brukar ändå vara ganska lättad när jag märker att jag har drömt.

- Den där jag spelar fotboll igen.
Senast hade min gamla tränare från mina unga år sökt upp mig och försökte värva mig igen.

Det här är några som jag kommer på just nu. Annat som hör till drömmar är att fel personer är inblandade och att ställena man är på inte liknar ställena i verkligheten. Men så är det säkert i de flestas drömmar.

God morgon.

4 kommentarer:

  1. Tredje gången jag skriver denna kommenter. Hoppas det lyckas nu! ;) Två drömmar känner jag alltför väl igen. Den där jag springer utan att komma framåt och den där jag tappar tänder. Den första sorten drömde jag mer som liten. Och jag var ofta jagad när det hände. Obehagligt! Andra sorten har kommit med åldern. Den börjar med att jag tappar en tand och blir orolig att jag ska tappa fler - vilket alltid händer. Jag blir alltid lika rädd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo usch, allt som har med munnen att göra är äckligt! En gång drömde jag att något skaldjur hade bitit sig fast i gommen...

      Radera
    2. Oj då! Så välutvecklade har inte mina drömmar varit!! :D Men usch ja ...

      Radera
  2. Jo förresten, jag har också fotbollsdrömmar ibland. Fast de slutar alltid i katastrof. Jag drömmer att det lokala fotbollslaget är i stort behov av en till spelare, och eftersom jag har spelat förut frågar de mig. Av någon konstig anledning klarar jag inte av att tacka nej, utan nu står jag där igen som mittback. Utan kondition och rutin. Allt går åt skogen. Jag missar bollen när jag ska sparka och jag skämmer ut mig totalt.

    SvaraRadera