lördag 17 december 2011

Bubbel

Några saker har jag under de senaste dagarna gått och varit småirriterad eller upprörd över och nu behöver jag få dem ur mitt system. Mer eller mindre seriösa, men tillräckligt störande för att jag skall störas.

För det första tycker jag debatten om huruvida julfester i skolorna skall hållas eller ej är beklaglig. Visst är det ett faktum att det i skolorna finns barn från olika kulturer och att man inte skall tvinga de kristna traditionerna på de stackars barnen. Men igår när jag satt och njöt av Akademens och Lyrans julkonsert och det isade till i mig när Giv mig ej glans framfördes (så vackert var det) så kom jag nog bra ihåg hur orden till den psalmen fastnade redan under lågstadietiden. Jag är knappast den enda som kan en hel del psalmer utantill tack vare skolan, julfester och vårfester. Man behöver inte vara aktivt kristen för att kunna älska dessa traditioner och jag tror de flesta ändå njuter av att i juletid lyssna till och sjunga med i de vackraste julsångerna. Man behöver inte vara starkt troende och jag tror att vem som helst kan känna julfrid i alla fall. Och inse att julen är något mer än det materiella och ätbara. Hoppas jag. Därför tycker jag det är himla synd att snuva dagens barn på något fint, något som inte behöver vara hjärntvätt och kulturkrock, bara en vacker tradition. Sedan kan man ju fira Hanukkah och Muhammeds födelsedag också, det gör mig ingenting.

För det andra får jag nippor av att se alla felstavade eller helt enkelt torviga översättningar på skyltar. HBL berättade både igår och idag om översättningar från finska till svenska och jag är nog inte den enda som småler åt "strandräddare" eller "cyklarna avföras". Jag kan bara inte begripa att det kan vara så svårt att få det rätt på svenska. Finns det inte översättare att anlita? Och om det inte finns det så tror jag de flesta känner någon eller känner till någon som kan svenska och som kan ta sig en titt på översättningen alldeles gratis. Själv ber jag helst någon som är bättre på finska att kolla igenom mina Powerpoint-slides innan jag utsätter mig för eventuella pinsamheter. Och då är det fråga om en kort presentation på en kurs. Det här är ändå staden!
Jag anmäler mig härmed som frivillig skyltöversättare.

Och till sist det som har retat mig ända sedan det lanserades och reklamerna började sändas: Lotus Flush-and-Go. Toalettpappersrullen som du kan spola ner! Helt otroligt! I reklamen sägs det att denna fantastiska egenskap hos rullen "gör livet lättare". Ja, nog har livet varit svårt förut då vi har varit tvugna att lägga den tomma rullen i kartonginsamlingen tillsammans med de tomma mjölkburkarna eller i bioroskisen tillsammans med annat som förmultnar.
Att spola ner rullen ger bara mera skräp åt vattenreningsverket.
"Jag sliter mina gråa hårtestar i förtvivlan!" som min biollalärare i högstadiet skulla ha sagt.

Puh. Det lättade. Nu har jag frid igen.

1 kommentar:

  1. ja, och flush and go har förresten utnämnts till årets onödigaste. understödes. grattis!

    SvaraRadera