fredag 11 november 2011

Tre sorters chokladcheesecake


Far firades i förskott idag och jag bidrog med tårtan.
Cheesecake hade jag bestämt mig för och av alla googlade recept var det en tre sorters chokladcheesecake som jag fastnade för. Receptet är snott från http://miumaumaukas.blogspot.com/, tack för det!
Delar med mig av receptet här och du får anvisningarna också visuellt. Bara för att vi har en kamera.

Du behöver:
en "pötkö" Dominokex (jag behövde en halv till)
50 gram smält smör

9 gelatinblad
3x130 gram choklad (Panda mörk, mjölk och vit)
(0,5 dl socker)
5 dl flora visp eller vispgrädde
400 gram philadelphia eller annan färskost 

Krossa kexen och blanda i det smälta smöret.

Tryck ut kexsmeten i en form klädd med bakplåtspapper. Ställ formen i kylskåpet.

Jag använde den de här chokladsorterna, men andra duger säkert lika bra. Räknar du med svinn i samband med provsmakning och kvalitetskontroll så kan ju större chokladplattor vara lämpliga.

Vispa grädden (och sockret). Eftersom du behöver en tredjedel till varje enskild chokladsmet kan det vara enklast att fördela grädden i tre skålar eller på djupa tallrikar så finns grädden lätt till hands när den behvös.

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten, 5-10 minuter.

Börja med det understa lagret, den mörka chokladen. Om du inte vill ha chokladsorterna i annan ordning förstås. Smält chokladen. Det går bra i mikron, men se till att du inte har den där för länge, chokladen kan bli kornig.

Lägg en tredjedel av färskosten i en bunke. En tredjedel av 400 gram är enligt mina beräkningar en tredjedel ur vardera förpackning.

Blanda chokladen och osten.

Krama ur gelatinbladen och lös upp dem i ca 1 dl sjudande vatten. Blanda gelatinvattnet i ost-chokladblandningen.

Vänd sedan ner vispgrädden i chokladbalndningen.
Häll smeten i formen. Ställ kallt medan du gör nästa smet. Börja om från början och gör på samma sätt med mjölkchokladen...
...och häll mjölkchokladsmeten ovanpå den mörka. Ställ tillbaka i kylen och gör den vita smeten...
...som du häller på det stelnade mjölkchokladlagret. 
Låt kakan stå kallt några timmar, över natten om du lagar kakan dagen innan. Det räckte nog bra med de 6 timmar jag hade den i kylskåpet. Lossa sedan försiktigt formens kanter. Ta en vass kniv till hjälp ifall det ser ut att sitta fast. Flytta över till ett lämpligt serveringsfat.
Tadaa! Vi dekorerade med Jans chokladfigurer. Dekorationerna skall vi ännu öva oss på.

 Det var ett bra test av ett nyt recept och jag fick några insikter som vidgade mina ostkaksvyer:
- Dominokex fungerar bra till bottnen, det hade jag inte testat förut. Speciellt då det är choklad i ostkakan passar det bra med chokladkex och inte de vanliga digestivekexen. Jag använde mint-domino. De är visserligen jättegoda, men de dominerade kanske lite för mycket i den annars rätt så milda chokladvärlden. Så för detta ändamål hade kanske vanliga Dominokex passat bätter, mintsmak använder jag när jag en vacker dag lagar en mintchokladcheesecake.
- Pandas mörka choklad är inte särskilt mörk, så man kan bra ta 70% mörk choklad i stället för mera smak.
- Vi (och jag menar vi) skall öva oss på dekorationer. Det gör kakorna ännu tjusigare och det ger Jan en plats i köket. Han är ju ändå artisten i vårt hushåll.
- Kakor i flera lager är helt enkelt jättesnygga, oberoende hur det smakar.

Vi gillade den. Minsann. Hoppas min bak också föll i pappas smak.

Detta gav min kakbakningsiver en liten kick igen efter ett lite längre avbrott. Funderar redan på nya smaker.
Så om du har en kaka du drömmer om så säg till! Önska en kaka och jag försöker uppfylla din önskan och bjuder dig på kakfest. Du gör oss båda en tjänst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar