söndag 11 december 2011

För mycket av det goda

Misslyckas med cheesecake: kombinera alltför många goda smaker.
Att det är möjligt lärde jag mig av det senaste försöket.
Jag skulle laga en kaka med lite juliga smaker och pepparkakor och glögg var en ganska naturlig association. Det resulterade i

- pepparkaksbotten, som i och för sig var  gott men väldigt dominerande
- vitchoklad-wienernougatcheesecake, som i sig var gott men vars smak bleknade av de övriga smakerna
- glöggcheesecake, som var en riktigt lyckad idé, men glöggen var en väldigt vinbärig sort vilket gjorde den mindre glöggig och mera vinbärig
- glöggelé, som också var okej men hade samma fel som ovan beskrivna glöggcheesecaklager.

Att kombinera dessa lager var helt enkelt att försöka lite för mycket. Det jag gjorde var att jag kombinerade två ostkakor som var för sig är jättegoda men som tillsammans tar ut varandra. För bästa resultat skall jag hålla kakorna skilt och då blir det sådana här kakor:
- Glöggcheesecake, med pepparkaksbotten, ett glöggcheesecakelager, ett mer neutralt lager med smak av till exempel av vanilj och överst gelé på glögg.
- Wienernougatcheesecake, med ett vanligt kexbotten (digestive eller domino), cheesecakelager med vitchoklad och wienernougat-crush.

Kanske tycker någon att jag är för kritisk. Men strävar man efter det perfekta så måste man bara vara det. För mycket av det goda är bara för mycket. Så klok jag blir av att experimentera.
Som någon konstaterade, har jag fortfarande inte bakat två likadana kakor ännu. Nu är det bara att fortsätta hitta på och kominera mer eller mindre fungerande smaker.

Fick en kakbeställning av mamma. Får se vad det blir denna gång.

1 kommentar:

  1. En fullständig kaka var det. Det var roligt att äta den genom att njuta av den nedre kakdelen turvis med den övre. Tack!

    SvaraRadera