söndag 7 oktober 2012

Hens majestät könlös

Så vitt jag vet finns det människor av manligt kön och människor av kvinnligt kön. Det gäller de flesta andra arter också, förutom eventuellt encelliga amöban. Hur det är med växter vet jag inte och bryr jag mig inte särskilt mycket om. Hur som helst finns det ett syfte (eller åtminstone ett) med två kön och det är att arterna skall kunna fortplanta sig. Bland annat därför är människan antingen man eller kvinna. Det skulle kanske vara dags att acceptera det. Jag håller på att bli galen på alla insändare om jämlikhet, könsroller och nu detta krav på att det även i språket skall finnas detta könslösa pronomen "hen". Så där som finskans hän. Som om det skulle göra livet lättare.
Jag håller med om att man och kvinna har ett lika stort människovärde och att man inte på grund av sitt kön som man inte har haft möjlighet att välja ska behandlas olika eller orättvist. Jag håller helt med om att en kille som vill dansa balett inte skall behöva välja fotboll bara för att alla andra killar väljer det och att man inte skall behöva kallas homo om man som kille gillar hästar eller sysslar med yoga. Och flickor ska också få välja backhoppning eller träna kulstötning även om det inte enligt somliga är den mest feminina idrottsgrenen. Det enda drömyrket en tjej kan glömma är att bli kung.

Biologin spelar en rätt så stor roll när det gäller intressen, temperament och personlighet. Pojkar mognar senare och oberoende om det är grupptryck eller något annat så är pojkar mer för springlekar medan flickor kanske väljer att pyssla eller sy i förskoleåldern. Av naturen har kvinnan ett mjukare och lugnare temperament (och undantag finns, jag drar inte alla under samma streck) och jag har för mig att den mänskliga biologin och hormonerna har en viss inverkan på sådant här. Män är i allmänhet längre, större och har en annorlunda fysik än kvinnan och kvinnan har fått egenskapen att kunna bära barn och föda. Varför skall man då tolka det som ojämlikt? Och varför verkar det som att det just nu är populärt att kämpa emot det som är pojk- och flickroller av naturen och med våld sträva efter ett könlöst och "jämlikt" samhälle?

Bäst att ta till radikala åtgärder mot orättvisan.I stället för att låta könsoperera dem som känner sig illa behandlade av slumpen kunde vi ju operera allihopa, ändra på människans biologi och skapa könslösa människor. Varför inte encelliga självförökande? 
Och så det här tjatet om han och hon och hen. Hen? Vad är det för en? Något som gör språket könsneutralt och opersonligt och framförallt rättvist? Stackars språkkonservativa fransmän som skulle vara tvungna att ändra hela sin grammatik bara för att blomman är feminin och trädet är maskulint och det är himla orättvist!

Jag är kvinna. När jag var liten ville jag vara pojke och jag lekte Emil i Lönneberga och min bror fick vara Ida. Än sen? Jag sysslade med idrott, tog hål i öronen först när jag var aderton och har vid vuxen ålder börjat förstå mig på kjolar. Inte tycker jag att det är särskilt orättvist att jag är kvinna och oberoende om jag hade valt balett eller barbielekar hade jag antagligen varit nöjd och känt mig rättvist behandlad ändå. Jag valde en kvinnodominerad bransch och har en manlig chef. So what? Han är kompetent, och hellre har jag en sakkunnig man som sköter företagets ekonomi än en kvotkvinna som sitter på posten för att det skall vara rättvist. Visserligen förstår jag dem som tycker att det är orättvist att fler män än kvinnor besitter höga poster, men jag skulle ogärna vara en kvotkvinna om jag inte kände mig kompetent nog och hade tjänsten bara för att det skall vara jämlikt. Männen har sina privilegier och kvinnorna har sina. Månne det inte i det långa loppet går på ett ut.

Låt barnen välja färg på kläderna och låt dem välja boxning eller rytmisk gymnastik. Stöd dem i deras val i stället för att fundera om det var för pojkigt eller för flickigt. Är en man mer intresserad av tekniska yrken och dras en kvinna mer till sociala branscher så skall det väl få vara så. Kvinnor och män är bra på olika saker och vi är skapta för varandra och inte mot varandra. Kan vi inte bara acceptera olikheterna? Och ändå ha lika värde? Människor är vi ju trots allt.

2 kommentarer:

  1. Har du hört versionen om att hen är det kvinnliga ordet för könsneutralitet och hum är den maskulina versionen. :D

    SvaraRadera
  2. http://www.jeanetteohman.com/2012/10/oppet-svar.html
    Hen är bara ett komplement.

    SvaraRadera