tisdag 8 november 2011

O-tid

Flera gånger om dagen hittar jag mig sittandes utan att riktigt göra något vettigt. Oftast är det framför datorn, inloggad på Facebook eller bläddrande bland andras bloggar eller nyhetssidor som jag antagligen redan hunnit kolla igenom en gång tidigare. Som nu. Nu skriver jag ett rätt så onödigt blogginlägg bara för att få den sista halvtimmen att gå och för att det känns lite nyttigare eftersom jag producerar något som någon annan kan läsa under motsvarande döda stunder. Om någon läser.

Varav denna överflödiga tid då nutidens dygn annars verkar ha för få timmar? Min studielust tog slut på ett lämpligt ställe i tentboken och jag insåg att tiden inte skulle räcka till för att läsa ännu ett helt kapitel. Och man kan ju inte avbryta mitt i ett kapitel heller. Så efter en dags flitigt studerande tyckte jag det var dags att göra något mer avslappnande, vilket visade sig vara ganska slött. Och icke-uppbyggande. Det irriterar mig en smula.

Det irriterar mig lite att jag inte är till någon större nytta för tillfället. Jag är inte effektiv. Jag skulle kunna utnyttja tiden till något bättre. Det irriterar mig mera att jag inte kan släppa tanken om att alltid vara effektiv och produktiv. Det irriterar mig mest att jag har tråkigt. Icke-produktiva stunder kunde ju ens vara lite roliga. Som att slösa tid på att dalla på stan och (fönster)shoppa.

Nåja, en liten stund kvar tills den där onödiga timmen detta dygn är slut. Sedan är det dags att ge sig iväg till futsalträningen. Kanske inte så nyttigt, men åtminstone har jag kul!

1 kommentar:

  1. Hej! Nu först hittade jag din nya blogg! Men roligt att se att du är på hugget med bloggskrivandet! :)

    SvaraRadera