lördag 5 november 2011

Granndofter

I vår trappa kan man rätt så ofta ana sig till vad grannarna lagar till lunch eller middag. Köttsås, pizza, något kinesiskt kanske... I morse kunde jag dessutom känna doften av nybakt bröd och avundades lite det hushåll där lördagsmorgnarna börjar med nybakta semlor. Kanske har de en brödmaskin. Men ändå.

På fredagseftermiddagar kan grannens pasta bolognese fylla trappuppgången och somliga dagar har någon granne plättkalas. Popcorn har också hört till någon familjs fredagsmys.
Ibland om jag kommer hem tidigare någon eftermiddag kan en härlig doft av nybakta bullar möta mig från ett hushåll med en hemmamamma och lyckligt lottade barn.

Den familj jag helst skulle bjuda mig in till är en invandrarfamilj en våning under. Från deras håll strömmar härliga dofter av mustiga grytor och kryddor som inte används i våra hem. Jag kan bara tänka mig den riktigt mjuka och fylliga köttgrytan, riset och något härligt färskt bröd med någonslags röra till och hela familjen samlad till måltid när pappa kommer hem från jobbet. De barnen växer nog upp med  annat än fiskpinnar från frysdisken och Pirkkas spenatplättar.

Kanske doftar det gott från vårt håll också ibland. Jag vet inte. En dag var jag lite rädd att det skulle osa i hela huset då spisen började ryka in och branvarnaren satte igång med att tjuta. Det var inte en så aptitretande doft som orsakades av något kladdigt som fanns på ugnsbottnen.

Idag doftar det nog inte så mycket. Men i morgon kanske en puttrande renskav på min spis kan få snålvattnet att rinna hos grannarna. Eller ens på grannens hund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar