måndag 21 november 2011

På jakt efter den mjukaste sittplatsen

Att läsa till tent är nog den största av alla friheter en studerande kan ha. Det får man göra när som helst och var som helst och hur som helst. Till och med valet att alls läsa är fritt. Jag tänker ta ut allt av denna frihet inför min förhoppningsvis sista tent och nu är jag på jakt efter det bästa stället att göra det på.
Hemma skulle ju vara det perfekta stället, i mjukisbyxor liggande i soffan. Om jag bara hade den disciplinen. Det slutar med att jag gör allt möjligt annat än läser.
Så jag måste bort. Unis läsesalar börjar vara för bekanta och är inte särskilt lockande längre. Antingen är det dragigt och man sitter och fryser, eller också är det obekväma stolar eller en öronbedövande tystnad och ilskna blickar när man vänder sida. Fördelen är ju att matsalen finns nära till hands. Gott kaffe är dock långt borta.
Idag provade jag mig på Waynes. Mjuka soffor och en stor kopp te. Och möjligheten att ta av sig skorna och inta en bekväm läsställning. Lovande! Det funkade ett par timmar, jag stördes varken av cafésorlet eller av bordsgrannarnas diskussioner.
Inte förrän den finlandsvenska damen kom in i bilden.
Finska kan jag filtrera bort ur mitt medvetande, men när jag hör svenska har jag svårt att låta bli att lyssna. Det är inte svårt då finlandssvenskar har en tendens att prata högt. Den här damen talade i telefon i en kvart. Under den tiden läste jag samma mening om och om igen medan jag fick veta allt om damens kompis bröllopsplaner och om cateringen som är så ljuvlig och att Elsie skall vara brudnäbb och Titus också såå söta de kommer att vara, om Soffi som skriver brev till Julgubben och undrar om det blir för dyrt och att barn nog är ljuuvliga men voj, voj att barnkalas skall vara så storslagna nuförtiden.
Ja, jag älskar den finlandssvenska ankdammen och är säkert själv en högt skvallrande ung dam. Men jag gillar svenskan så mycket att det stör min koncentration.
Tur att klockan var så pass mycket att jag med gott samvete kunde avsluta min läsning där. Det hade ändå inte blivit till någonting.

Nu tar jag gärna emot tips om bra ställen där man kan sitta och läsa några timmar.
Ett ställe med mjuka, bekväma stolar eller soffor, med möjligheten att mätta magen eller ta en kopp kaffe där det inte står Unicafe på pappersmuggen, som inte är alltför tyst men ändå rofyllt och som inte är alltför finlandssvenskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar