torsdag 6 september 2012

Liike 51

Vi har en alldeles ljuvlig liten butik nära oss, en sådan där ekobutik. De säljer bröd, ostar, mjöl, flingor, sylt och saft och ägg och grönsaker och choklad och kaffe och glass och mycket annat och allt är på ett eller annat sätt ekologiskt och närproducerat. Svindyrt, men vi vill gärna stöda dem så mycket vi kan genom att köpa ett bröd nu och då. Vi vill gärna ha den kvar och jag tycker det är viktigt att stöda lokalförmågor.
Om kvällarna efter att butiken har stängt kan man se ägarna i butiken där de i den skumma belysningen sköter bokföring och beställningar och annat som kan tänkas höra till, som man inte hinner med under dagen. Det är visst ett familjeföretag har jag förstått. Hoppas att det går bra för dem. Det är en väldigt sympatisk liten butik. Liike 51 heter den.

En dag för någon månad sedan sprang jag förbi butiken och då var där något på gång. Filminspelning, räknade jag ut. Den aningen fick jag bekräftad igår i reklampausen: de hade spelat in en reklam i vår lilla butik! Vaasan gjorde reklam för sin Taikaruis.
NEEEJ! var min reaktion.
I reklamen står biträdet i en idyllisk miljö i ett mysigt litet bageri med brödhyllan full med hembakt i bakgrunden. Kunden kommer in och ber killen rekommendera ett rågbröd, färskt, inte för mörkt, inte för ljust, fiberrikt... Och vad gör han? Han vänder sig inte om och plockar ner ett perfekt bröd från hyllan. Nej, han tar fram Vaasan Taikaruis inpackad i plast och rekommenderar ett paket fabriksbakat färdigskuret rostbröd!
Suck. Inte för att jag har något emot Taikaruis, det är säkert jättebra, men synd att Liike 51 inte fick göra reklam för sig själva. Så därför gör jag reklam. Besök den någon gång. Om du inte har vägarna förbi, så ta vägarna förbi. Om inte annat så kan du få en god kopp kaffe. Och du bidrar till att hålla butiken vid liv!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar