tisdag 9 juni 2015

Pojk- och flickfärger

Typ varannan dag blir jag arg på dessa könsneutralitetsförespråkare som vill dra likhetstecken mellan pojkar och flickor. Ja, jämlikhet är viktigt. Ja, jag tycker att män och kvinnor har ett lika värde. Ja, kvinnor och män ska ha samma lön för samma jobb. Men nej, flickor är inte pojkar och pojkar är inte flickor och det finns inget tredje kön.

I mammalådan kommer det kläder i färger som passar både flickor och pojkar. De har klarat det ganska bra, tycker jag. Idag har dock Filip haft på sig en orange-brun sparkdräkt med prickar. Det gjorde honom med ens till en Filippa.


Jag har svårt med det där med färger. Hur man än försöker blir det antingen en pojk- eller en flickfärg, såvida man inte har en Ferrari på pojkens röda tröja. Då är den pojkig. Vitt, beige och gult funkar kanske för båda. Eventuellt också grönt. Men varför ens försöka vara neutral? Min pojke får gärna växa upp och veta att han är pojke och sedan göra de val i livet han tycker är bra. Det betyder väl inte att han kommer att se ner på flickor i framtiden? Varför försöka gå emot biologin och förneka att det finns två kön med olika biologiska förutsättningar att utvecklas? Varför inte bara låta flickor vara flickor och pojkar vara pojkar och uppfostra dem till att respektera varandra och tillsammans bygga upp ett jämlikt samhälle där män och kvinnor har uppgifter enligt deras biologiska förutsättningar och  individuella intressen?

Den här bodyn får vi spara till en eventuell framtida syster.  

2 kommentarer:

  1. Jag håller med dig! :) Men könsneutrala kläder skulle vara bra av den orsaken att man kan använda dem åt syskon av olika kön.

    SvaraRadera
  2. Precis, men det blir ändå pojk eller flick hur man än försöker göra en färg könsneutral, åtminstone för mig :)

    SvaraRadera