fredag 9 januari 2015

Uppmärksammad

Igår plingade det på dörren och det är inte något som händer alla dagar. Jag måste ha sett smått förvånad ut när jag öppnade dörren med händerna röda av rödbeta och väldigt hemmaklädd (närmast orepresentabel för andra än min man). Där stod grannen från våningen ovanför och frågade om hon fick störa. Grannen som vi hälsar på, som vi råkade stöta på på rådgivningen och vars man brukar sitta bakom knuten och röka.
Visst, sa jag. Hon räckte över ett paket med miniblöjor som hon menade att deras son inte hann använda förrän han var för stor. Behöver ni? frågade hon.
Såklart tackade jag ja och tog emot de små blöjorna som eventuellt kan behövas om lillen väger mindre än tre kilo eller är väldigt spinkig.
Att grannen som vi främst hälsar på och som vi knappt känner igen på andra ställen än på gården tänkte på oss i blöjöverflödet är ganska trevligt.

Magen väcker uppmärksamhet annanstans också. På gymmet igår kände jag hur tanterna och gubbarna tittade på mig och några kommenterade det fina i att orka träna trots en extra vikt. Plötsligt går det upp för mig att jag är ganska höggravid. Med fyra veckor kvar till beräknad ankomst kan jag väl räkna med att han tänker ta sig ut vilken dag som helst nu.

Vi har de flesta grejer som kan tänkas behövas när vi blir tre. Dock måste vi åtgärda en sak i den minstes säng. För att citera Arvo Ylppö i hans bok från 1928: "Barn brukar ofta i sömnen omedvetet sätta sig upp eller annars oroligt kasta sig hit och dit i bädden. Därför måste man se till att barnen ej kunna falla ur bädden. Av detta skäl låta vi barnen helst ligga i järnsängar, vilka äro försedda med höga nedfällbara sidor, så att barnen ligga i sängen som i en häck... ...I en sådan bädd kunna vi medels något slags skyddsbälte eller hängsel för yttermera säkerhet binda fast de mindre barnen, så att de på intet sätt kunna falla i golvet..."
Små ändringar i det blivande barnrummet kommer vi också att måsta göra.
"Alla slag av dammsamlande mattor och tygbeklädda möbler äro olämpliga i barnkammare. Det ändamålsenligaste för golvet är en linoleummatta, som noggrant bör hållas ren. Tapeterna på väggarna äro ej bra, emedan barnen lätt riva sönder dem. Väggarna böra förses med minst 1/4 meters hög panel. Denna skall dessutom målas med vit oljefärg, så att den kan tvättas vid behov."

Tur att jag har tid att förbereda här hemma ännu. Jan, kom ihåg bälten och panel på hemvägen idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar