torsdag 16 augusti 2012

Fotbollskultur?

Nog har Finland en märklig fotbollskultur. Serierna spelas höst och vår och under sommaren har vi sommarlov. För vem vill väl vara bunden till träningar under semestern? Vem vill nu spela fotboll under högsäsongen? Man ska ju hinna vara på landet också.
Nu har höstsäsongen kommit igång. Det konstaterade jag idag när jag joggade förbi två olika idrottsplan. På båda ställena kryllade det av fotbollsspelare- unga och mindre unga. Knattar hos vilka bollen når upp till knäna och som tränar i spelskjortan även om de inte ska ha match. Mammor och pappor som står och hejar på. Lite äldre ungdomar, kompisgäng, gubbmatcher... Det är nog den här tiden som fotbollslivet är som mest aktivt. Verksamheten kommer igång och det är fortfarande varmt och ljust ute. Kul att se. Det dröjer inte länge innan allihop flyttar in i fotbollshallar eller gymnastiksalar. För att träna där hela vintern. För att sedan komma ut i vår igen. För att sluta säsongen lagom till sommaren.

När jag blir stor ska jag bli fotbollsmamma.

Tills dess spelar jag själv. Under hösten och under våren. På dammiga, hårda sandplan. Och på vintern i gymnastiksalar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar