torsdag 6 augusti 2015

Angstfritt augusti

Sommaren börjar lida mot sitt slut. Vi lämnar landet i morgon för att sedan småningom anpassa oss till vardag och storstadsliv igen. Det känns konstigt att återvända hem och till vardagen utan att vara på väg på jobb. Min vardag kommer att fortsätta praktiskt taget på samma sätt som den gjort det senaste halvåret. Äta, sova, amma, byta blöja, väja för spyttor... Vara hemma. Tidigare år har semesterns sista dagar varit ångestfyllda och oroliga och jag har absolut inte velat gå tillbaka till jobbet (det har dock visat sig vara helt okej när jag väl kommit till kontoret och rullat igång det hela) men nu är allt som heter jobb väldigt avlägset. Skönt att inte behöva gå och gruva mig över klienter och terapier och jobbstress i dessa dagar.

Den här håller mig borta från jobbet ett tag till.
Sommaren har känts ovanligt lång. Jag har varit på landet mer än på många år och att Jans semester pågår så här långt in i augusti gör väl att sommaren känns ännu längre. Vädret till trots har det varit en skön sommar. Jag har plockat fler liter blåbär än någonsin samtidigt som timmarna i bikini går att räkna på en hand. Några böcker har blivit lästa och några fästingar har blivit bortplockade. Filip har för det mesta låtit oss sova som det hör till på semestern så utvilade är vi också.
Under de sex-sju veckorna som vi har vistats här har Filip blivit stor. Plötsligt ser han inte så liten ut i matstolen och plötsligt äter han små portioner riktig mat. Han älskar banan och han har börjat producera ljud som någon skulle tolka som "mamma" och "pappa". Han älskar att hoppa och blir väldigt besviken när våra armar inte orkar studsa honom längre. Han orkar åla sig tvärs över vardagsrummet och han börjar hitta saker som är lite för högt uppe. Väntar på att han fattar hur han ska göra för att ställa sig upp. Han har trivts bra på landet, får se om han känner igen sig där hemma.

Filip äter själv.

Det är alltid lika tråkigt att sommaren tar slut. Lyckligtvis verkar det varma vädret som äntligen kom hålla i ett tag till. Det är ändå helt okej att det blir höst igen, för om tiden fortsätter att gå lika fort som den har gjort hittills så kommer det snart att vara sommar igen.

Den sista pytsen blandade bär är plockad och nu väntar vi bara på bastu.

Om man kunde lagra vitaminer så skulle jag ha så det räckte hela året.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar