onsdag 24 oktober 2012

Borgåbetraktelser

Å arbetets vägnar besöker jag den vackra staden Borgå en gång i veckan. Efter att ha rört mig med utprintade Enirokartor börjar jag hitta där nu och jag känner till och med till de enkelriktade gatorna bättre än i min egen hemstad. I och med att mina klienter är så utspridda som det bara är möjligt så får jag ju se så mycket mer än bara centrum. Hittills har det faktiskt varit sköna borgådagar, även om det innebär långa arbetsdagar. Hur som helst har jag gjort en del iakttagelser när jag rört mig i staden.

På gatorna patrullerar lapplisor. De rör sig parvis och de slår till direkt när en bil ställt sig lite fel. Jag aktar mig noga sedan lappen de prydde min bil med i somras under vårt turistbesök i sommarstaden.

Borgå centrum är inte stort men hela staden är stor när man rör sig lite längre utanför. Till de mindre ställena går långa krokiga vägar med 60 begränsning. När jag håller farten kör borgåborna förbi så fort de har chansen.

Många dagisar är tvåspråkiga så till vida att finskspråkiga och svenskspråkiga barn finns under samma tak. Bra, tror jag.
Alla dagisar har en alldeles egen låsmekanism på grinden. Vid varje förstabesök får jag lära mig ett nytt sätt att öppna en port. När jag har väskor i vardera handen och ett paraply mellan tänderna är det inte så tacksamt med höga, regnblöta portar med någon märklig hasp på baksidan. (Portproblemet gäller för dagisar i Helsingfors också.)

Bensinen och maten är dyr i Borgå.

De är snälla på bensinmacken. Idag passade jag på att låta tvätta bilen. Hesadaiju och kvinna som jag är fick jag be om hjälp för att få bort antennen. Blev betjänad av en småleende bilmekaniker.

Barn i Borgå skall bli bönder när de blir stora. "Jag skall köra traktor" säger de när jag frågar. Helsingforskillar i samma ålder skall bli motorcykelpoliser. 
På veckoslutet har borgåbarnen åkt skördetröska med pappa. Helsingforsbarnen har varit på Hoplop. Medan barnen i Helsingfors nämner upp Cars och tågbanor när vi leker "ett skepp kommer lastat" och kategorin är leksaker, rabblar borgopojkarna upp leksaker som skördetröska, traktor, plogmaskin, mönkijä, grävare... (Angry Birds är lika populärt i bägge städer.) 
"Jag vill vara den där bisin" hörde jag senast idag när några barn satt med legofigurer på dagisgolvet. Jaja, dialekten är vad den är och den rår jag inte på.

Borgå är en vacker stad och om jag någon gång skulle flytta från Helsingfors för att öppna mitt lilla hemtrevliga café så skulle det bra kunna vara Borgå. Absolut! Ett egnahemshus i centrum är alldeles möjligt i denna stad. Jag kunde tänka mig att bli borgåbo. Med helsingforsdialekt.

Lämnade Borgå idag med Traktor Alban spelade i huvudet.
Opp på flakan hörni hela puljun nu far vi så att kottarna strittarrrr....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar