fredag 27 juli 2012

Vår dagliga glass, giv oss idag

Jag älskar glass. Och den här sommaren blev den glassommar jag önskat mig så länge. Faktum är att jag under sommaren har ätit mer glass än jag har gjort sammanlagt under de två senaste åren. Under vår cykeltur höll vi fast vid regeln "en glass om dagen" och ett par dagar blev det två. Dessutom har jag inte ätit samma glass två gånger under sommaren utan valt en ny smak och sort varje gång. På gott och mindre gott. Hälsosamt? Ja, för mig betyder det en förändring mot det bättre. Ett tecken på att jag mår rätt så bra. Just nu.
Ett urval glassar för att få det att vattnas i munnen på den som nu råkar följa min blogg:

Sommarens första- aprikossorbet.

Kingis!

Hallon. 
Popcorn. Mitt modigaste val. Intressant. Inte äckligt, men jag
behöver inte prova den igen.



Oma. Den fräschaste.

Spice Ice. Med Marianne och Daim.

Sommarens bästa fann vi i Åbo, äkta italienskt och äkta
italienare bakom disken.
Och många, många fler.

Visst är det fånigt, jag vet. En del av er höjer väl på ögonbrynen och förstår inte vad det är som är så speciellt med att äta glass. Det bryr jag mig inte om. För mig är det en seger. Eller åtminstone en kvittering, på väg att vända matchen. Får se hur det fortsätter.

Nu skall jag gräva i frysen.

Glass är min svaghet och min räddning.

2 kommentarer: