lördag 16 maj 2015

Tre månader kärlek

Idag fyller vår lillkille tre månader. Det är otroligt så fort tiden går! Samtidigt känns det som en evighet sedan vi var på BB och jag börjar märka att vi känner vår son rätt så bra. Nej, inte vet vi alltid varför han skriker, men jag vet precis när han är hungrig och när han tänker klämma ut något.

Han har vuxit fort och har nu michelinringar på alla tänkbara ställen. Han väger så pass att det är jobbigt att bära omkring på honom och han är stark och svår att hålla stilla när han väl börjar sparkas och slåss. Under de senaste veckorna har vi märkt att han klart tar kontakt och han har en hel del att berätta. Dessa långa vokalbetonade monologer har vi ganska roligt åt. Han svarar på leenden och skrattar till ibland.

Nu börjar jag våga lita på att han är mätt för  en stund framöver när han har ätit och att han troligtvis somnar i vagnen även om han protesterar lite först. Han behöver inte heller mat bara för att han är vaken och jag kan bra äta själv med honom i barnstolen där han sitter snällt och tittar på. Jag behöver inte vänta på att han somnar för att kunna uträtta något utan han får vara med och hänga upp tvätten om det behövs. Han kan trivas länge på sin lekmatta och är inte något famndjur som inte trivs för sig själv.

Han är fortfarande en långsam ätare och finsmakare i det avseendet att en måltid oftast består av sju rätter. Lyckligtvis är han snabbare på nätterna. Han överraskade oss med att äta en slurk ur flaskan när vi testade häromdagen, så det finns hopp om att totalvägran är över. Eller så åt han av blotta förvåningen. Han sover relativt bra om nätterna men ganska dåligt på dagarna. Väldigt bra sover han i bilen, kunde vi konstatera på vår Österbottenresa för ett par veckor sedan, så vi borde väl natta honom i bilen. Han kakkar fortfarande våldsamma mängder och idag tror jag vi har bytt fyra gånger på honom på grund av läckage. Jämnt en gång har vi haft en skrikig natt, och det var natten tills idag. Han höll på typ en timme mitt i natten (magont antar vi) och fighten slutade med att han sov mellan oss. Tur att det är lördag och inte måndag idag.

Tre månader av total förändring. Om han inte hade funnits så skulle vi ha uträttat alla ärenden, städat och tränat före halva dagen och sedan eventuellt gått på restaurangdagen eller gjort något annat kul idag. Nu går allt på hans villkor och således ganska mycket långsammare. Det gör inget.
Tre månader av total kärlek och trots att allt inte alltid går som på Strömsö skulle jag inte byta ut honom för allt i världen.

Prins Filip

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar