lördag 29 november 2014

I väntans tider

"Väntar du på att bli mammaledig?" har jag fått svara på ett antal gånger. Jo, visst, men först väntar jag faktiskt på julen. Om knappt tre veckor har jag städat mitt bord, lämnat tillbaka dator och telefon och vinkat hejdå åt mina kolleger. Sedan får jag börja baka, pyssla och julmysa på riktigt.
Vi tjuvstartade lite dagen före lillajul och har redan tomtar och ljusstakar framplockade. En första sats pepparkakor och är bakad och halväten och gårdagens fest gav försmak av sockerfylla och oregelbundna mattider. Om jag inte hade en växande mage skulle jag nog ändå vänta på julledigt och vara i stort behov av paus från jobb och vardag. Att ledigheten sedan bara fortsätter på obestämd tid är ett litet stort plus.
Visst väntar vi ju. Ett par månader får han gärna trivas i magen men sedan är han så välkommen så. Jag förundras fortfarande över att det verkligen är en liten människa där inne. Han gör sig påmind varje gång han rör på sig. Just nu är han det som får mig att känna mig lycklig under en annars så ovanligt jobbig höst. Hoppas han kan ge ljus också åt andra.

Fridfull adventstid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar