söndag 24 april 2016

Hemlagad glass

Jag lånade glassmaskin till den mer eller mindre regelbundna matlagningen med mina väninnor och vi åstadkom en jättegod blåbär-kardemummaglass. Det var lätt. Bara vispa här och där, blanda ihop och låta maskinen göra jobbet. En timme och så lite frystid. Busenkelt!
NOT!
När jag sedan fördjupade mig i ämnet (måste ju passa på att laga glass nu när jag har maskinen till låns) så märkte jag att vi hade gjort en fuskglass. Det är inte alls bara att vispa och blanda. Först ska man ju koka grädde och mjölk, vispa äggula och socker, sedan hälla grädde över äggen och sjuda alltsammans, närmare bestämt till 82 grader. Därefter ska smeten stå i kylen och dra över natten för att få bästa smak och ner i maskinen ska smeten först följande morgon. Sen får den snurra en timme och sedan ska den frysas minst fyra timmar. Så det var inte snabbt och enkelt. Eller nog ganska enkelt, men tidskrävande.
Vad är då skillnaden? Jo, konsistensen och hur snabbt glassen smälter på tallriken. Vår blåbärsglass blev jättegod, så det ju inget fel på snabbvariantens smak i alla fall. Men den blev ganska fort rinnig. Efter att ha gjort vaniljglass enligt alla konstens regler blev konsistensen så där segmjuk och den hölls fin i skålen ända till sista skeden (lite rinnig blev den i kanten men det kan bero på att den inte var i frysen så länge).
Det blev en underbart god gammaldags vaniljglass. Följde det här receptet och läste lite anvisningar på ett antal andra sidor.

Var lite skeptisk när jag hällde i den väldigt lösa vaniljsmeten
i glassmaskinen, men se så fin den blev!

Riktig gammaldags vaniljglass!

Nu är jag fast. Nu ska det testas andra smaker och eftersom övning ger färdighet så strävar jag efter ännu bättre konsistens och krämighet. Glass is the new cheesecake!
Mamma- det kan hända att det dröjer ett tag innan du får tillbaka din maskin...

Från en sak till en annan. Kärt barn har många skor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar