tisdag 28 oktober 2014

Undercover

Jag skulle kunna ha en bisyssla. En som inte skulle ta någon extra tid alls utan som jag kunde sköta under min normala arbetsdag.
Jag skulle kunna vara civiltrafikpolis.
Du anar inte hur många jag skulle få fast och bötfälla under en dag! På bar gärning skulle jag ta dem som åker mot rött, som talar i mobiltelefon, som helt fräckt susar förbi morgonrusningen i taxifilen och som (värst av alla!) inte stannar framför skyddsvägen när bilen i filen bredvid har gjort det. Flera gånger har jag med hjärtat i halsgropen blundat och bett att ingen olycksfågel stiger ut på vägen just då.
Jag skulle nog också förmana både fotgängare och cyklister utan bra reflexer. I detta väder syns man bara inte. Och så skulle jag läxa upp vuxna som går mot rött när ett barn står bredvid och ser på.

Vem om inte jag, den tryggaste och bästa chauffören man kan tänka sig, skulle passa till detta jobb?

1 kommentar:

  1. du skulle passa bra med din känsla för rättvisa;
    det var bra att du hade bett, för fotgängare syns faktiskt inte i skymningen

    SvaraRadera