lördag 1 december 2012

Lillajulstämning

Jag blev förvånad när jag märkte att jag drabbades av julfiilis idag. Vi städade, plockade fram adventsstaken (det ena ledde till det andra och nu har vi alla tomtar framme) och lyssnade på julmusik och jag njöt för fulla muggar. 
Det var inte vad jag hade väntat mig. Jag är visserligen inte lika anti-jul som förra året, men inte hade jag trott att jag skulle dras med så här lätt. 
I fjol vägrade jag ta fram julpynten före tredje advent och allt som hette jul ville jag glömma och gräva ner. Jag vill minnas att jag sade att jag gärna skulle kunna gå i ide och vakna igen efter påsk, för att slippa allt som heter jul, mat, stress och choklad. Det var hemskt. Och julen var hemsk. Den var ångestfylld, slaskig och grå och jag njöt inte alls. Det berodde väl på flera saker. Och flera saker är annorlunda i år, så kanske ger det mig en möjlighet att kunna njuta av julen igen. För jag tror att det innerst inne i mig ändå bor en liten tomte. 
December kommer att gå fort. Fyra arbetsveckor är ingenting och innan jag hinner säga pepparkakspingvin (ja,vi har en sådan form) så kommer det att vara julafton. Och sedan juldag och allt är slut.
Snön gav oss ännu mera lillajulstämning och den är jag glad över. Kanske blir det en vit jul i år. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar