fredag 13 april 2012

Här och nu

Idag gick en radioreklam mig riktigt på nerverna. Eftersom jag kör rätt så mycket får jag höra samma reklamer om och om igen och de allra mest störande reklamerna tenderar inte att bli mindre störande ju fler gånger man lyssnar på dem. Tvärtom. Den reklam som jag fick nog av idag var en reklam för någon av de otaliga damtidningarna och trudelutten som reklamen inleds med sjungs av en kvinna med silkeslen röst: "Elämä on tässä ja nyt, eikä sitkun...". Jag får lust att byta radiokanal varje gång den reklamen kommer, men det är jobbigt att hålla på växla hela tiden.
Hur som helst så spelade trudelutten i huvudet på mig på gymmet idag och det fick mig att tänka lite under uppvärmningen på crosstrainern. Visst är ju livet här och nu. Det är nu jag lever och nu som jag borde leva. Inte sedan när... 
Ofta tänker jag "sen när" när jag funderar på vad jag håller på med. Speciellt under tyngre perioder tänker jag gärna att det bara är tillfälligt.
Den gråa hösten är bara nu, sen när det blir ljusare...
Det är bara nu det är stresseig på jobbet, sen när det lättar...
Det är bara nu jag lever, sen när...
När vadå? Vad är det jag går och väntar på? Och vad är det jag skjuter upp?
Det är ju idag jag lever. Kanske finns det inte något "sen när" att leva.

2 kommentarer:

  1. Jag funderade på samma sak för några veckor sen. Jag har också en tendens att alltid tänka framåt, på julen ser jag framemot våren, på våren ser jag framemot sommaren, när jag har sommarjobb ser jag framemot de lediga veckorna efter sommarjobbet, i slutet av sommaren ser jag framemot höst osv. Så jag började riktigt fundera vad det är jag riktigt väntar på, väntar jag på att dö eller?? Så det tåls nog att fundera på, så att man lär sig att leva mer i nuet!

    SvaraRadera
  2. jaa, men inte är det ju fel att se framemot saker, vem gör inte det? jag tänkte snarare på sånt man kan påverka eller göra på annat sätt redan idag. ta sig i nacken o sånt. i alla fall ska man kanske inte bara gå o vänta på att saker förändras om man inte gör nåt åt det

    SvaraRadera