onsdag 4 december 2013

Advent

De senaste åren har julen varit jobbig. Av många orsaker. Så är det inte i år. I år väntar jag verkligen på julen och myser med julsånger och tomtar redan vid första advent. Jag vet inte vad det beror på, kanske behöver det inte förklaras. Jag har bara en frid över att det snart är jul. Och det är skönt.

Det är ännu tre veckor kvar till jul och en hel det jobb före det blir långledigt, men på något sätt gör adventstiden också arbetet lättare. Alla är mer avslappnade, jag kan ha jultema med mina klienter och det är okej att slappa och se lite mellan fingrarna. Bara för att det snart är jul.
Jag stressar inte. Inte över jobb och inte över julförberedelser. Inte för att jag behöver bjuda släkten på julmiddag, det hade kanske varit ett stressmoment. Det är synd att julen för så många innebär stress. För det handlar ju inte om det. Det handlar inte om julklappar, mat och den bästa julmiddagen. Det handlar om så mycket mer. Om att koppla av, vara med familjen och fira det julen på riktigt innebär. För mig spelar det ingen roll om jag firar med pompa och ståt eller om jag äter karelska piroger och inte får julklappar alls. Lite julmusik i bakgrunden bara, det skulle räcka. Allt det andra är bara sådant som hör till och som är helt okej men som jag kan leva utan. Speciellt om det orsakar stress hos någon.

Jag väntar på julen med julmusik, levande ljus, pepparkaksbak och julkortspyssel. Bara för att det är skönt.

Ha en fin och stressfri adventstid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar